HTML

Mi ez?

A Mercedes-Benz Youngtimers Baráti Kör blogja.

Rólunk

Honlapunk - fórum, cikkek, linkek, további információk: www.mercedesyoungtimers.hu

Utolsó kommentek

  • 46Laca: Évente néhányszor ránézek a régi cikkekre nosztalgiából és meglepődve láttam a friss posztod. Úgy ... (2021.04.21. 18:53) A karácsonyi ajándékom
  • Mr. Cool: @46Laca: Szia Laci, ezer éve! Nem volt motoros az eredeti ülés, ezért így oldottam meg a mozgatás ... (2021.04.19. 19:31) A karácsonyi ajándékom
  • 46Laca: Gratulálok, Berti, elképesztően jól néz ki, ezerszer jobb ez a szürke plüss, mint egy fekete bőr. ... (2021.04.18. 11:40) A karácsonyi ajándékom
  • Mr. Cool: Na, ebből sem lett semmi. (2020.12.14. 16:09) Jön... jön.... Grand reopening 2020
  • riclac: Sziasztok. äää ne vacakoljatok az ortoped ülessel. Nekem van egy elado komplett problema mentes au... (2020.06.25. 05:14) Ortopédülést, na neee...
  • Utolsó 20

2009.07.30. 19:08 Dagiszabi

Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel.

-by Szpinya.

Ezt az idézetet főképp a leendő merci tulajok "kivátképp a W126-ra áhítozók" figyelmébe ajánlom.
Én már felhagytam vele, és beletörődtem a sorsomba, amit persze egy
percig sem bánok.

Világ életemben szerettem a nagy és méltóságteljes autókat, márkától és típustól függetlenül, a kicsi kis méregzsák autók sosem tudtak lázba hozni,Számomra elsődleges kérdés volt egy autó biztonsága. Kevés dologgal lehet pótolni ill. helyettesíteni 2 tonna acél masszívságát és biztonságérzetét.
Maga a Mercedes mint márka csak később került a látóterembe, ez nagyrészt köszönhető a baráti társaságomban fel-felbukkanó jobb-rosszabb állapotú merciknek,valamint a T.C. magazin népítéletének és egy kopaszodó elmebeteg írásainak. Ezúton is üzenem neki hogy erről az egészről főleg te tehetsz.
Szóval olvasgatva a mercis cikkeket és teszteket egyre inkább tetszett a
jó öreg 26-os formája, és az egész kisugárzása.
Nagy darab, de nem drabális, erőt sugárzó, de nem az a paraszt gengszter verda, egyre jobban tetszett így hát szép lassan beleszerettem.
Ez a beleszeretés olyannyira jól sikerült, hogy azon vette észre magam hogy minden nap a ha.hu. oldal böngészésével keltem és feküdtem.
Lábjegyzetként: Ha már lúd legyen kövér alapon csak is a V8-ak jöhettek szóba, sor 6 , dízel nem játszik. Ez így ment majdnem 2 évig, de sajnos csak kétféle lehetőség közül lehet választani.

 

1: Emberi áron embertelen állapotú autó.
2: Emberi állapotú autó embertelen áron.

Háát nem túl fényes kilátások, de hát sajnos ez van, néha-néha felbukkan ezen két variáció valamelyik kombinációja is, de hát ugye a szart-drágán ott is marad jó sokáig.
A jót-olcsón meg pillanatok alatt elviszik. Megnéztem sok szart, és lecsúsztam kb 4-5 db "jóról".
Ami egyre jobban dühített, hogy mi a faxért van minden valamirevaló merci tőlem legalább 250-300 km távolságra, amik mire odaérnék már rég elkelnek.
Közben kérdezősködtem az ismeretségi körömben hogy nem tud-e valaki eladó 26-ost.
Mit kiderült volt egy 380-as benya-gázos tőlem 3 utcára, nabazz -gondoltam magamban bejárom Tolnát-Baranyát ez meg itt van a számban és csak most szóltok.
Bedobtam magam mellé egy olyan embert aki valamelyest ért is ezekhez a vasakhoz és elmentünk megnézni.
Háát a látvány elég siralmas volt, de kicsi pénz volt (120Eft) meg haver is mondta, hogy restaurálási alapnak még jó lesz.
Egye fene megveszem aztán majd csak lesz vele valami. Persze nem lett belőle semmi, ma is ott áll az udvaron és bontódik szépen lassan.
Olyan igazi Dagiszabi kategóriás autóra kell gondolni. :-)



Aztán egy borongós decemberi reggelen 7 óra magasságában a reggeli kávémat szürcsölve találtam egy új hirdetést a hahun.
Azt írják róla: 1990-es 420 se. Se többet se kevesebbet. Irányár: 295 Eft.Gondoltam V8 stimmel ára nem vészes, legfeljebb lesz még egy roncs az udvaron, meg kéne nézni.
Felhívom a megadott számot és kérdezősködök.
De mint kiderült nem az eladóval beszélek hanem a szomszédjával, mert az egy kukma szót nem tud magyarul, ugyanis ő egy betelepült német öregember.

Hol van az autó? Veszprém , jön a válasz. (Faxa megint több mint 300 km a viharsaroktól)
Rohad-e valahol? Sehol semmije nem rohad. (Aha...... én meg most másztam le a falvédőről)
Motor működik? Nem tudja, mert már 4-5 éve nem volt beindítva, de átmegy és megpróbálja, utána visszahív. (Na arra ugyan várhatok)

Fél óra múlva csörög a telefon: Kedves szomszéd mondja hogy néha beindul nem jár sokáig mert valszeg be van rohadva Ac pumpa.
Meghogy szerinte érdemes lenne megnézni mert az öreg bajor nem igazán tudja hogy mit árul és meg is van szorulva anyagilag.

Úgy voltam vele , hogy lemaradtam már pár jónak tűnő boltról , részben a saját lustaságom miatt is, de ezt most nem fogom elszalasztani.
Megbeszéltük hogy délben visszahívom hogy mire döntöttem és hogy mikor megyek el megnézni.
Én már persze eldöntöttem magamban, és rohantam felhajtani valahonnan egy trélert, meg egy sofőrt akinek van E-kategóriás jogsija.
Trélert sikerült, sofőrt nem........ nem érdekel, akkor majd megyek valami alsó utakon, vagy a föld alatt de egy ilyen apróság nem fog megállítani.
Ekkor már kellően belelovaltam magamat a dologba és szinte már az enyémnek képzeltem a vasat.
Délben hívom is a számot hogy akkor oké? Mert reggel mennék megnézni és ha tényleg jó állapotú akkor el is hozom.
Visszakérdeznek a telefonba, hogy biztos hogy kell, mert ha nem akkor már ma jönnének érte Debrecenből, de mivel én voltam az első érdeklődő akkor fenntartja nekem holnapig. (Azért az ilyen korrekt hozzáállás ritka mint a fehér holló.)
Mondom naná, el ne merje adni holnapig mert én tuti megveszem. ( Itt már a birtoklási vágyam rég maga alá gyűrte a józan eszemet.)

Másnap hajnali fél négykor indultam is érte, persze egész éjjel alig aludtam valamit úgy be voltam lelkesedve.
Reggel 8 előtt egy kicsivel ott is voltam kacskarigós úttalan utakon haladva is, fosva a rend őreitől nehogy lemeszeljenek valahol.
Ott pedig ez a látvány fogadott.


Néztem jobbról, balról, alul, felül de rohadásnak még nyomát sem látom, a szívótorokba loccsantottunk egy kis benzint bepöffentettük, csattogott csörgött de ment.
Az öreg bajor kézzel lábbal magyarázta hogy mi van benne : Ortopédülés, állófűtés Stb...
A nagy bámészkodásban csak fél óra után vettem észre hogy ez nem is SE hanem SEL.
Közben folyamatosan csörgött a szomszéd telefonja, hogy már jönnének is az autóért és el is vinnék látatlanba.
Gondoltam itt nincs kecmec
, ezt meg kell venni és haza kell vinni most, vagy várhatok még itt évekig valami hasonlóra.
Így is lett, kötelet rá és végig szántottuk az egész udvart és a bejárót mire kivonszoltuk a trélerig, ugyanis fékek is teljesen be voltak rohadva, csak az aszfalton volt hajlandó forgásba lendülni a kerék. (
Lehet hogy tényleg éveket állt az udvaron????)
Jürgennek kifizettem a vételárat, és mondtam hogy akkor írjuk meg az adásvételit és kérném az autó papírjait.
Papír nincs, adásvételit nem ír. Szinte éreztem hogy lesz itt valami csavar a sztoriban, mert amúgy túl szép lett volna minden.
Kocsi már a tréleren volt, pénzt odaadtam, meg különben is ő már az enyém nem adom se oda se vissza senkinek.
Lesz ami lesz hazaviszem, majd csak megoldom valahogy alapon. -Érthető okokból nem fogom részletezni hogy hogyan, de sok idő és pár ősz hajszál után sikerült megoldani a dolgot.


Megyünk hazafele.



A hazaúton akárhányszor belenéztem a visszapillantóba, csak a csillagot
láttam magam mögött és nagy krómozott hűtőmaszkot, hát fenomenális egy
látvány volt annyi szent.
Nem is érdekelt már hogy lesz rendőr vagy sem , irány ki a főútra azt gyíí hazafele , minél gyorsabban.
A két kezemen nem tudnám összeszámolni hány és hány rámdudálás volt, meg lámpánál átszólás hogy micsoda vas van mögöttem.
Látszott azért, hogy páran tényleg azért mosolyogtak mert tetszik nekik
is, másoknak meg láttam az arcán azt a gúgyos mosolyt , hogy na a hülye
barom jól bevásárolt, meg is érdemli.

Itthon:

Betoltuk egy szép nagy hangárszerű műhelybe és a következő hetekben
nekiláttunk az életre keltésének.

Kapott egy másik üzemanyag tápszivattyút, új akksit, friss olajat (motor,
váltó difi, kormányszervó, futóműszintező), új ékszíjak gyertyák, szűrők, meg minden ami ilyenkor kell.
Aztán eljött az első beindítás napja, a szerelő adta neki a delejt nekem meg a motortérben kellett valami kart baszkurálni, a sokadik köszörülés után elkapta a szikrát és beindult.
Én akkor majdnem beleestem az aknába gyönyörtől olyan hangja volt neki, mire kiszól a rác a fülkéből hogy nem rossz de még csak kb 4 max. 5 henger megy.
Egy negyed órás túráztatás állítgatás után szépen sorra beindultak a többiek is, nyomott egy kövéret a pedálon és a kb 60méter hosszú töküres csarnokot olyan hangorkán töltötte be hogy azt szavakkal nem is lehet megfogalmazni, itt ebben a percben éreztem hogy teljesen elvesztem ,végem van, valami kattant az agyamban és tudtam,hogy mostantól nem is akarok más muzsikát hallgatni.
A másik ilyen feledhetetlen momentum akkor volt amikor már késő estébe nyúlóan bütykölt rajta valamit a szerelő , de egy apró bilincs vagy valami kis szar nincs meg hozzá,
de ő hazaszalad érte. Ott állt előttem az autó járó motorral, szerelő épp úton hazafelé az alkatrészért.
Sehol egy lélek csak a nagy büdös éjszaka és egy 2km tökegyenes útszakasz tőlünk nem messze, na mondom itt a nagy lehetőség, irány kifele a hangárból.
A kb, 5 perces első menet után más emberként szálltam ki az autóból, az egy dolog hogy jól ment (erre nagyjából számítottam is, dehogy 120-nál belerúgva a gázpedálba még visszaváltson egyet , felemelje vagy 10 centivel az orrát és belenyomjon az ülésbe, na ezt nem néztem volna ki a 20 éves technikából. :)
Kb 2 hónap ment rá az apróbb javításokra beállítgatásokra, ami anyagilag egyébként meglepően könnyűnek volt mondható.
Ha nem a márkaszervizbe rohan egyből az ember, akkor egész emberi áron megszerezhető hozzá a legtöbb alkatrész.
Miután mechanikusan és motorikusan minden jól működött jöhetett a szépészet.
Első lépés: fényezést rendbe hozni:
Tudni kell hozzá hogy ezt az autót csak egyszer festették le, méghozzá 20 évvel ezelőtt a gyárban!!
Viszont Jürgennek volt az udvarán egy díszkecskéje ami pár éven keresztül játszótérnek nézte az autót és össze-vissza karmolta rajta a lakkozást.
Szerencsére maga a zománc nem sérült. ( Remélem azóta a kecske valamelyik bográcsban rotyog egy kis vörösbor meg hagyma társaságában)



Próbáltam előszőr házilag megoldani a dolgot, de az összes kereskedelmi polírpasztát kiröhögték a karcok, mese nincs fényezni kell.
A fényező szerint viszont elég lesz neki egy gépi polír is, és valóban
így is lett.


Majd következett a beltér, ezzel nem volt semmi probléma ezt házilagosan
is sikerült szép állapotba hozni.



Ami még említésre méltó gond volt vele, az az autó stabilitása az úton.
Több helyen is beállíttattam a futóművet, átnéztük a kormányszerkezet és
a felfüggesztés minden elemét de nem akart javulni a dolog.
Majd legvégül felpróbáltunk rá egy másik kerékgarnitúrát, más ET számú
felnivel és láss csodát, olyan lett mintha dróton húznák az úton.
Sajnos más megoldás nem lévén kénytelen voltam eladni róla a Pentákat, amiről csak ekkortájt tudtam meg hogy mekkora kincs is valójában.
Két nap alatt jött rá vevő 160 -ért. (hahó ez több mint a kocsi
vételárának a fele), és szereztem rá 60-ért másik garnitúrát gumival együtt.
A kezdetekben itt-ott csöpögött belőle az olaj,de az idő múlásával ez szépen magától abbamaradt, gondolom a kiszáradt tömítések újra megszívták magukat és már rendesen tömítenek.
Kivétel ez alól a szelepszár szimmering, de az sem vészes, majd a következő csendes télen visszagurulok vele a műhelybe és kap egy új szettet, de ezt a nyarat végig ki akarom
élvezni vele
Pontos számolást nem végeztem hogy mennyibe van , de úgy 500-600 E körül
járhatok most, nem számolva a benne lévő zenét és egyéb nem létfontosságú dolgokat.
Az azóta eltelt néhány hónapban pedig teljes harmóniában és békességben faljuk a kilométereket, és egyre jobban értékelem a korabeli német mérnöki tudást és precizitást.

Ha csak tehetem mindig ezzel megyek mindenhova, leszarom hogy pár literrel többet eszik mint a másik off autónk, de annyival többet is ad utazási élményben.
Esténként gyakran kiülök az udvarra csak úgy bámulni az autót ahogy lemenő nap narancsos fénye még szebbé és kortalanabbá teszi ezt az én kis saját csodámat.


Két mondás szokott eszembe jutni a kocsival kapcsolatban.
1: Csodák márpedig nincsenek. (Hát mi ez ha nem csoda)
2: A kivétel erősíti a szabályt. ( No comment)

Szóval barátaim csak óvatosan ezzel a típussal, mert ha egyszer elkap a gépszíj , onnan nincs megállás, megfog és nem enged el, minden racionális érv alul marad az érzelmek felett.
Akik nem ismerik ezt tipust azok óvatosan közelítsenek hozzá, akik meg ismerik azoknak meg mindegy mennyi hülyeséget hordok itt össze, ők már úgy is elveszett emberek.


THX: Szpinya

25 komment

Címkék: mercedes youngtimer w126


A bejegyzés trackback címe:

https://mbybk.blog.hu/api/trackback/id/tr911278181

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Dagiszabi 2009.07.30. 19:30:11

A Pentát ne bánjad egy percig sem.
Az elsőszériára való és ha ekkora madarat találtál rá akkor nyertél. Mi 20 és 40 között szoktuk venni a garnitúrát állapot és lúzerségfüggően.
Ellenben ennél jobb üzletet már csak akkor tudnál csinálni, ha ezt ami rajta van most, ezt is eladnád jópézé és a 380ason levő csatornafedelet tennéd rá. Ugyanis az való hozzá.
Ha nagyon akarsz flancolni, políroztathatod is, de simán fényezve is nagyon jól áll és még gyári is!

Szpinya 2009.07.30. 20:05:16

A csatifedelet téligarnithurhának szánom, bár azért még meg kell verekednem Schrei faterral.
Ez meg ami rajta van , savazzatok le de nekem tetszik, ráadásul mivel ennyire "vékony húsú" jól látszik a mögötte levő féktárcsa és nyereg, aminek a polírozására ráment 2 hetem meg a fél tudőm.

Marvell 2009.07.31. 09:15:40

Jó írás,és nagyon megfogott engem is amikor mentünk vele,grat Szpinya!

Sasa

Ádán 2009.07.31. 15:14:28

Nagyon szép. Főleg az utolsó 3 képen. Egy ilyen nekem is kéne, főleg csatornafedelekkel. Mennyi a fogyasztása? (szépítés nélkül :) A szintszabályzó általában mennyire problémamentes?

Subby 2009.07.31. 15:26:58

Gyönyörű az autó! Gratulálok hozzá! A gyári - nem gyári felni "harchoz" csak annyit, hogy én is télinek használom a gyárit, nyárra meg egy 18-as Lorinser van fent(persze nem 1, henem 4:)), de erősen gondolkodom, hogy legyen nyárra is gyári. Az az igazi! Bár még nem döntöttem. Jelszavam: határozottság mindenáron!!!!:))))

Ádán 2009.07.31. 15:31:45

@Subby: Nem tudtam belépni a jelszavaddal ;-)

Dagiszabi 2009.07.31. 18:54:48

@Ádán:
10 és 20 között bármennyi.
Ha nem kizárólag városozol akkor 13as átlagot lehet venni. De papásan kizárólag hosszútávon le lehet menni 10 alá. De aki a fogyasztást számolgatja annak nem való egy ilyen autó. A jó állapot megtartásához ugyanis sokszor áldozni kell. Meg lehet oldani olcsón is sokmindent és a fogyasztásszámolgatók meg is szokták, csak ennek lesz az eredménye pár éven belül egy szemétre való szar aminek nem érdemes nekiállni javítani, mert már mindenét cserélni kellene.

A szintező meg abszolút nem problémás. Néha kell bele gázgömböt venni (kb 25 évente) a gátlók meg szerelhetőek és felújíthatóak és megkockáztatom, hogy többet bírnak mint egy sima. Ezek ugyanis szimpla hidraulika munkahengerek. Max ereszteni tudnak, az meg orvosolható.

Schrei 2009.07.31. 20:04:57

@Szpinya: Nem kell bunyó,majd jól visszaadom 1 vagyonért. :-)

RockyB. 2009.07.31. 20:30:17

Gratula!Ez a szín olyan mint a kromofág: Mindent visz!
:)

Szpinya 2009.07.31. 21:29:51

@Ádán:
Tisztán városban stabil 15l, pest oda vissza 11l.
Tatásan menni nagyon nehéz vele, kéri néha a kickdownt, én meg persze meg is adom neki. :-)
Szintivel meg még nem volt semmi gondom.

Szpinya 2009.07.31. 21:31:16

@Schrei:
Mondjuk egy ötvenes. Hmm?

Ádán 2009.07.31. 22:07:24

@Dagiszabi: Abból a kérdésből, hogy mennyit fogyaszt, úgy látszik, már mindent tudsz rólam. Vagy mégsem? :)

Ádán 2009.07.31. 22:09:34

@Szpinya: Volt korábban is szintszabályzód? Ha jobban visszagondolok, Csikós Erájában valami nem odavaló folyadék okozta a bonyodalmakat...

Szpinya 2009.07.31. 22:39:57

@Ádán:
Nem volt előtte olyan autóm amiben lett volna.
Ezt meg így vettem.
Menet közben én nem érzem a hatását,
-lágyan ringatózik így is az úton mint egy tevekaraván a sivatag közepén.
Cserélt benne a szaki folyadékot, de ne kérdezd milyet tett bele mert fogalmam sincs.

Dagiszabi 2009.08.01. 16:16:57

@Ádán:
Szerintem kimerítő választ adtam a kérdésedre, majd vázoltam a hazai általános hozzáállást, amivel nem minősítettelek, mert nem ismerlek, de örülök ha neked nem inged.
Én viszont rengeteg bosszúságot köszönhetek már azoknak akiknek inge.

Dagiszabi 2009.08.01. 16:19:36

@Szpinya:
ZHM olaj kell bele.
És akkor jó ha nem érzékelsz belőle semmit, csak azt hogy sosincs vele gond, soha nem lóg a segge, csak jó és kész. Az a dóga. :)

Ádán 2009.08.04. 14:22:49

@Szpinya: Pont ilyen színűt próbáltam ki tegnap, csak az belül is bordó. Az egy elég fapados 260 SE volt 88-ból. Klíma sincs benne, de a napfénytető szép nagy. Első tulajdonostól, máig vezetett szervízkönyvvel. Most vezettem először 126-ost. Nagyon tetszett. Látom, neked már van tapasztalatod nem tökéletes stabilitással. Az normális, hogy menet közben a kormányt megrángatva jobban billeg, mint a mai autók?

Szpinya 2009.08.04. 20:24:12

Az hogy belül is bordó, az bizonyos körökben kimondottan plussz pont.
Igazi stricis belső, fain.
Billegés alatt a kormány holtjákéra vagy a kocsi billegésére gondolsz?

Ádán 2009.08.06. 12:33:17

@Szpinya: Nekem jobban tetszik a nem bordó, és bőr belső. De nem volt rossz a bordó sem. ;-)
fr.autoscout24.be/Details.aspx?id=158782154
Az eladó a kézis oldalon írta Mr Cool, h "Ez egy 80-as évek beli luxusautó, abban az időben a hajószerű rugózás volt a divat, nem a feszes."

Anulu · http://salgoauto.hu/ 2009.08.31. 14:08:47

Gyönyörű a gép! Csak gratulálni tudok hozzá és irigykedni. :)

Lowtyo 2009.09.07. 15:03:00

kurvaszép, de a felni tényleg agyonbassza
csatifedelet rá, oszt joccakát

WSzabi 2009.10.30. 17:51:28

Gyönyörű a vas.
Ha lehet a hátsó ferde rendszámtartó keretet egyenesítsd ki, mert nagyon baxxxa a szemet.
Amúgy gratulálok, egy igazi wunder wagen!

Szpinya 2010.03.10. 13:46:16

@WSzabi:
Mea culpa!
Igazad van, orvosolni fogom a dolgot.

Ádán 2013.05.12. 18:30:13

@Dagiszabi: @Szpinya:
A korábbi kérdéseim óta már van tapasztalatom első kézből.

W126: enyémben sima acél rugó van benne, de ez is olyan, ahogy Szpinya mondja: "lágyan ringatózik így is az úton mint egy tevekaraván a sivatag közepén"

S124: szintszabályzós, és az egyik "lengéscsillapító" elkezdett folyni. Tudjátok, mit kell benne cserélni? Valami szimering lehet. Tudjátok a cikkszámot vagy méretet?
süti beállítások módosítása