HTML

Mi ez?

A Mercedes-Benz Youngtimers Baráti Kör blogja.

Rólunk

Honlapunk - fórum, cikkek, linkek, további információk: www.mercedesyoungtimers.hu

Utolsó kommentek

  • Mr. Cool: @Ződ2000: Köszi az észrevételt, megoldottam! ;) (2018.09.12. 17:48) CLK update
  • Ződ2000: Lécci tegyél be egy oldaltorést a kínai poszt elejére (ide sem ártana), mert a főoldalt nehezen em... (2018.09.07. 20:17) CLK update
  • Ződ2000: Ez egy felettébb tartalmas poszt, szerintem mindannyiunknak sok újdonsággal szolgál. A Wey Frank... (2018.08.29. 14:04) Képes beszámoló az Auto Beijing 2018-ról.
  • dakodakodako: Köszi a tippet ! üdv ;-) (2018.08.12. 17:36) A CLK. M271-el.
  • Mr. Cool: @dakodakodako: Örülök, hogy sikerült az olajat kitakarítani, és azóta hibamentes! Én ezt az ACDelc... (2018.07.23. 15:53) A CLK. M271-el.
  • Utolsó 20

2009.03.10. 09:10 Dagiszabi

Dízel mercik

by Ács Donát

Kedvenc márkánk történelme szorosan összefonódik a dízel motorral, jobban, mint bármelyik más személyautóé. Egy kétrészes bejegyzésben mesélek erről nektek, elsőként a régmúltról, majd a következő részben a youngtimerekről. Lássuk mi fán terem a cserebogár, vagyis a dízelmerci!

1893-ban Dr Rudolf Diesel megkapta szabadalmi bejegyzést az általa feltalált és róla elnevezett belső égésű motorra. Szerkezetileg nagyon hasonlított a nem sokkal korábbi Otto-motorra, ám működése mégis gyökeresen eltér attól. A dízel motor egy hőerőgép, azon belül belsőégésű motor. A sürítés során felmelegedő levegőbe porlasztják az üzemanyagot, ami ettől meggyullad, és elég. Mivel ez a meghatározás elég szabad teret hagy, ezért nagyon sokféle dízelmotor létezhet: lehet dugattyús vagy Wankel, előkamrás vagy közvetlen befecskendezéses, 2- vagy 4-ütemű, soros befecskendezős vagy közös nyomócsöves -  a működési elv azonos. Sőt, még az üzemanyag is változhat: az első motor mogyoróolajjal működött, majd áttértek a jóval olcsóbb gázolajra, napjainkra előtérbe került a biodízel. Vannak elvetemültek, akik napraforgó-, transzformátor-, vagy fáradt motorolajjal járatják az autóikat. A dízelmotor számos előnyös tulajdonsága közül a legfontosabb, hogy ennek a motornak a legjobb a hatásfoka, tehát a legkisebb a fogyasztása.

Először ezek a motorok nagyok, nehezek és kis teljesítményűek voltak, de a rohamos fejlődésnek köszönhetően hamar használhatóvá váltak. Először stabil motorként, majd hajókban, tengeralattjárókban, mozdonyokban, traktorokban teherautókban is elkezdték alkalmazni.

A stuttgartiak először 1933-ban próbálkoztak dízelmotorral, a W10-es modellbe építették be frissen kifejlesztett 3818 köbcentis 80 lóerős soros hathengeres motor prototípusát, ami a tesztek során igen durva vibrációkat okozot, ezért sutba dobták a konstrukciót.


1936-ban a világ első dízel személyautójaként bemutatták a Mercedes-Benz 260 D típust. A W138 kódnevű autót egy 2545 köbcentis, 45 lóerős, soros 4 hengeres dízelmotor mozgatta, akár szédületes 90 km/órás sebességgel. Az első két év során legyártott autók mind hosszú alvázas taxik voltak, és a pozitív fogadtatást követően kibővítették a típuspalettát: 1937-től a hosszú alvázas mellett hagyományos limuzinként és kabrióként is megvásárolhatták; az új 4 sebességes váltóval a végsebesség 94 km/órára nőtt. A gyártás a II világháború 1940-es kitörésével állt le.

A háború után 1949-ben indult újra a dízelek gyártása, a 170 D modellel (W136), ami a gyár háború előtt gyártott 170 V modellbe helyezett vadonatúj fejlesztésű 1697 köbcentis 38 lóerős motor házasításából született. Különleges verziója a 170 D OTP (Offener Tourenwagen Polizei) volt, a rendőrség számára gyártott (dízel) kabrió!

Szintén 1949-ben jelent meg a nagytestvér is, a 170 DS (W136 IV), ami a 170 S-sel egyidejűleg a gyár első S-sel jelölt autója volt, a mai S osztály elődje. Ez hosszabb, szélesebb, és gazdagabban felszerelt volt a kistestvérnél; a jobb menetteljesítmény érdekében a dízelmotor 40 lóerősre erősített változatát kapta.

Itt egy nagyot ugrunk az időben, sorra jöttek az egymást követő modellek, és a W108-109 széria kivételével az összes közép- és felsőkategóriás négyajtós típusát gyártották négyhengeres dízelmotorral is. Ezek a motorok mind előkamrásak voltak, ami finom, halk járást, és legendásan hosszú élettartamot eredményezett. Ez tette sikeressé és kedvelté ezeket a Mercedes dízeleket, szemben más gyártók kopogós, megbízhatatlan dízeleivel.

A C111-es kódnév alatt futottak a 60-as 70-es évek igen érdekes kísérleti járművei. A karosszéria műanyag volt, és próbálkoztak Wankel- és dízelmotorokkal, turbófeltöltővel. A prototípusokba olyan sportautóban szokatlan dolgokat is beépítettek, mint a sirályszárny ajtó, bukólámpa, bőrbelső, és légkondícionáló.
A több tucat megépített autó közül a második szériából a 31-es sorszámú az kiemelten fontos, ugyanis dízelmotorral szerelték, és megdöntött minden addigi dízelmotoros sebességrekordot. Ez az példány ki van állítva a stuttgarti Mercedes-Benz múzeumban, ez látható itt az alábbi képen is:



Az autóban egy öthengeres 190 lóerős turbódízel motor volt, és az olaszországi Nardò tesztpályán döntögette a rekordokat: csúcssebesége 254 km/óra volt, de a 24 órás átlaga is 253-ra adódott. A harmadik széria átdolgozott áramvonalasabb karosszériával és még jobban kihegyezett, 230 lóerős motorral 1978-ban 321,86 km/órás sebességgel lett világrekorder.



Ennek a motornak lett egy civil változata, az OM617-es kódjelű 5 hengeres dízel szívó és turbó változatban. Az 5 henger kiváló kompromisszum a 4 és 6 hengeres felépítés között, majdnem olyan egyenletes járású, mint a 6 hengeres, viszont kisebb, könnyebb és olcsóbb annál. Felépítésre megegyezik az OM616-os motorral, "csupán" hozzátoldottak még egy hengert. Ferdinand Piech is részt vett a tervezésben, akinek nevéhez később az Audi - azóta legendássá vált - 5 hengeres benzines turbómotorja is fűződik. 1949 óta ez volt az első komolyabb változtatás a dízelmotorok terén. A szívó és turbóváltozat alapvetően megegyezett, különbség az olajhűtésű dugattyúk, erősített főtengely és speciális főtengelycsapágyakban volt; az acél hordozó, a bronzréteg és a galvanizált bevonaton túl a turbósnál még egy plusz katódporlasztott réteg is felkerült a csapágyakra.

A 80 lőerős szívómotor az állólámpás (W115) 240 D 3.0-ban debütált 1974-ben, a 112 lóerős turbós változatot pedig 3 évvel később, a kizárólag amerikai piacra gyártott W116 300 SD-ben láthattuk először.

Folytatás következik...


 

7 komment

Címkék: történelem mercedes merci diesel youngtimer


A bejegyzés trackback címe:

https://mbybk.blog.hu/api/trackback/id/tr86992120

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2009.03.10. 10:49:17

Jó kis cikk! Szóval ez a dízel kabrinyó dolog nem újkeletű....

Egyébként aki pedig mostanában jár a stuttgarti múzeum felé, láthat egy w115 240D 3.0-t:

farm1.static.flickr.com/242/3263407701_c1de4217ac_b.jpg

farm1.static.flickr.com/192/3264206294_3efbd8ce1c_b.jpg

Amit tudni érdemes róla, hogy egy egykori "sajtós jármű" felszerelve minden különleges extrával, úgymint bőrbelső, klíma, 4x ülésfűtés, fényszórómosó-berendezés, kürt, stb!

Lowtyo 2009.03.10. 11:47:53

de perverz fényszórómosója van annak az állólámpásnak!

a gázolaj ugye a sátán üzemanyaga, de a merciben valahogy mégis elviselhető egy olajkályha, főleg, ha a gyárból is azzal gördült ki

I.C.ram 2009.03.10. 21:52:21

bőr nem volt a 114/115-ben. Csak MBtex, Velúr, Szövet.

Jó cikk! :)

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2009.03.11. 08:27:04

@I.C.ram: Biztos ez? Mert én már láttam bőröset, és nem, nem keverem össze az MBtex-el.

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2009.03.12. 13:26:18

@Mr. Cool:

Biztos volt bőrös, a múzeumi példány adattáblájára rá is volt írva.
Szabi! Bizonyító fotót, bitte!

I.C.ram 2009.03.15. 02:30:45

Ez most engem szíven ütött....

Meg mertem volna rá esküdni, hogy bőr nem volt 114/115-ben.

Több helyen is megerősítettek ebben, sőt mikor Szalai Antival beszéltünk, fel is hívta egy nagy állólámpás cimboráját, és mondta neki a cimborája is, hogy nem volt állólámpában. Ez érdekes.

Elnézést akkor.

Lehet, hogy a 2. szériával jött be. Mert mintha lett volna nekem valahol egy prospektusom, meg az első széria coupe-król, és abban meg sincs említve a bőr, csak a velúr, MBtex, szövet.