HTML

Mi ez?

A Mercedes-Benz Youngtimers Baráti Kör blogja.

Rólunk

Honlapunk - fórum, cikkek, linkek, további információk: www.mercedesyoungtimers.hu

Utolsó kommentek

  • Mr. Cool: @Ződ2000: Köszi az észrevételt, megoldottam! ;) (2018.09.12. 17:48) CLK update
  • Ződ2000: Lécci tegyél be egy oldaltorést a kínai poszt elejére (ide sem ártana), mert a főoldalt nehezen em... (2018.09.07. 20:17) CLK update
  • Ződ2000: Ez egy felettébb tartalmas poszt, szerintem mindannyiunknak sok újdonsággal szolgál. A Wey Frank... (2018.08.29. 14:04) Képes beszámoló az Auto Beijing 2018-ról.
  • dakodakodako: Köszi a tippet ! üdv ;-) (2018.08.12. 17:36) A CLK. M271-el.
  • Mr. Cool: @dakodakodako: Örülök, hogy sikerült az olajat kitakarítani, és azóta hibamentes! Én ezt az ACDelc... (2018.07.23. 15:53) A CLK. M271-el.
  • Utolsó 20

2010.01.05. 07:00 malenykij polgar

Az olasz

Tudnak valamit az olaszok. Sorozatban ontanak olyan dolgokat, ami máshol is van ezerszám, de elég ránézni és sejti az ember, hogy, na, ez tuti olasz. Beszéljünk dizájnról egy kicsit és valljuk be önmagunknak, hogy a világ legszebb autóit olasz kezek rajzolták.

 

Nyilván kitalálta mindenki, hogy a 70-es és 90-es évek között gyártott Mercedes-Benzekre gondolok.

Ezeknek a vasaknak a kinézete egy névhez köthetö a legkönnyebben, és a tettest Bruno Sacconak hívják.

 

A kiskorú Bruno S. 1933-ban született Udinében, ötévesen kattant be az agya egy Märklin kisvasút miatt, onnan pedig csakis egyenes út vezethetett a torinói egyetemen át Sindelfingenbe, ahol 1958-ban blokkolt elöször. Akkor Stilistként kezdett és zöldfülüként olyan projekteken edzett, mint a W100 meg a 230SL. Ezekben az években olyan fönökei voltak, mint az osztrák-cseh Béla Barényi (magyar hangja Barényi Béla), vagy Werner Breitschwerdt, aki a karosszériafejlesztö részleg vezetöjeként 1974-ben elöléptette Saccot a dizájnosztály vezetöjévé. Akkor ezt még Stilistik részlegnek hívták, de ez szerintem nem sok embert érdekel. Ekkortól kezdve egész az 1999-es nyugdíjazásáig nem nagyon rajzolt - inkább rajzoltatott.

 

Egy kis érdekesség: a hetvenes évek derekán a Mercedesnél bevezették a CAD-et, vagyis a számítógép támogatású tervezést, tehát a W126 óta nem nagyon rajzolgatnak cerkával, és többek között ennek is köszönhetö, hogy találtak 280 kilogrammot, amit a 126-os gyártásánál már meg lehetett spórolni - ugyanolyan, vagy fokozott biztonsági kritériumok betartása mellett. Most nagyjából háromszáz ember dolgozik a tervezörészlegben.

 

Sacco szerint a dizájn egy csoportos folyamat, amit senki sem ural kiskirályként és senki sem rajzol formákat és gyárt modelleket önállóan. Azt vallotta, hogy a dizájnrészleg vezetöjeként rá volt utalva a kollegák kreativitására. Bármit is mond, bármilyen szépen is mondja, azért ez a 25 év odaken, kérem szépen. Felsoroljuk, mely modellekkel zsibbasztották ebben az érában a konkurrenciát? 

 

W123: 2,7 millió darabott gyártottak és volt olyan, hogy három évet kellett várni a szállításra... az elsö házon belül gyártott kombi... az elnyühetetlenség stuttgarti szimbóluma...

 

 R107: a roadster, amit 19 évig gyártottak... minden szép SL elödje és utódja...

 

 

W201: a lehetetlen is sikerül: lekicsinyít egy klasszikus limuzint, anélkül, hogy bármit is veszített volna az eleganciából... Sacco egyik büszkesége, amitöl a felesége nem is akar megválni...

 

 

G-Modell: pfff, erre mit mondjak... 30 éve gyártják, a világ minden pontján ismerik, merthogy a világ legdurvább terepviszonyai között is utat talál... mi meg mit nem adnánk egy olyan csillagosért, amelynek a volán mögül is látni az elsö indexét müködés közben...

 

 

W124: az égiek segedelmével pár éven belül átveszi a W123 helyét a legendák sorában... a környezetbarát középkategóriás limuzin, ami tud kotvány taxi is lenni, meg 326 lóerös monszterlimó is... 

 

W126: a legklasszikusabb klasszikus... az überdrüber luxusautó... a megestestült biztonság... harminc év után is tekintélyt, jólétet sugároz, de mégsem hivalkodó... a legharmonikusabb kupé... tervezöje 1991-ben be is biztosított magának egyet a kifutó kupészériából...

 

 

R129: hohó, egy rongytetös roadster a bádogtetös kabriók hajnalán... alig kilenc éve futott ki a gyártás, de már most klasszikus... a minöség szimbóluma... az arányok mestere... tervezöje szerint az R129 "bizonyosan a legtökéletesebb autó, amit valaha is terveztem"...

 

 

W140: a bálna... amikor egy autógyár megmutatja, hogy minden lehetséges... bármi áron... és a forma mégis olyan tiszta, mint sehol máshol... figyeljetek kollégák, hamar klasszikus lesz...

 

 

R170: más néven SLK... az ügyvédfeleségek és középsös dealerek játékszere... ismét telitalálat, ami az arányokat és a formát illeti...

 

 

C215: a mester utolsó dobása... nekem a modern kor legszebb kupéja...

 

Itt illik megemlíteni azokat a modelleket is, amelyek heves vitát váltanak ki az énjeim között. Az A-Klasse. A B-Klasse. A W210.

Amíg az elsö kettöt nyilván gazdasági érdekek motiválták, és ne is nagyon beszéljünk róluk, addig ejtsünk néhány mondatot a W210-röl. Nem az acél minöségéröl, hanem a kinézetröl. Sacco mindig is a kontinuitás híve volt: "Az automobilokat évtizedeken át látják az emberek utcán - az évtizedek alatt pedig az autóknak bizonyítaniuk kell a gyártó alkotói képességeit. Ezért nem engedhetöek meg a törések, a meglepö átalakulások." Ez nem jelenti azt, hogy néhány jellegzetes elemen nem volna szabad változtani. A Mercedes-féle kontinuitáshoz képest egy valódi forradalom ment végbe: kerek fényszórók a kilencvenes évek közepén!!!  Így született a "pápaszemes" Merci, ami minden fanyalgás ellenére klasszikus lesz, várjunk még uszkve húsz évet...

 

Csak azért sem írok a C111-röl és megannyi más, érdekes modellröl és tanulmányról, kapja fel valaki a szálat, és vigye tovább.

Leborultunk már idén Bruno Sacco elött? Itt az ideje. A talján mester nélkül úgy néznének ki a hetvenes-nyolcvanas évek Mercedesei, mint a ....-k, meg a ....-k.

Danke, Bruno. Grazie mille.

 

 

10 komment

Címkék: mercedes youngtimer


A bejegyzés trackback címe:

https://mbybk.blog.hu/api/trackback/id/tr371647149

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ádán 2010.01.05. 07:41:44

Értem már, miért tetszenek ezek annyira. :-) Nem tudtam elképzelni, hogy hogy lehet, hogy a németek ilyen szép formákat csinálnak, filmeket meg olyan gyengéket...

Benyás 2010.01.05. 12:57:52

Jó lett a poszt, Papa! Most megen' 129-est lett vehetnékem :-D

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.01.05. 13:47:00

@Benyás: Jó választás! Az ideális családi autó. Te autózgatsz, a család meg azt csinál, amit akar. ;)

Tommoka 2010.01.05. 22:00:53

"tervezöje szerint az R129 "bizonyosan a legtökéletesebb autó, amit valaha is terveztem"...

Asszitek hülyéskedek én vazze.Há' mondoooom :D
Ez a király nincs mese.Meg a 26qp :)

Benyás 2010.01.06. 11:31:34

@malenykij polgar:
Hét közben 90%-ban egyedül utazom. Hétvégére meg ott a kombi meg az off egyterű...

R.T. · http://rendszergazda.eu 2010.01.06. 12:25:26

Nagyon jó a post, de attól csak G-modell tetszik jobban. :D

WSzabi 2010.01.07. 13:36:21

istenem, a C215!! pláne a GTR..
hát nagyon úúmitnemadnékérte érzés lett úrrá rajtam.
Leborultam, le hát!!

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2010.01.07. 15:21:17

Peti, az véletlen, hogy a 11 képeken ábrázolt autóból 7 béna szürke? :) (mondom én ezt 3db astralsilberrel...)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.01.07. 15:53:15

@Mr. Cool: Véletlen, de igazad van. A képek kiválasztásánal azt néztem, hogy milyen pózban van a vas. Milyen gáz, hogy Sacco is szürkében van, nem?

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2010.01.07. 16:32:25

@malenykij polgar:

Tényleg gáz, bár a szürke az a szín, ami minden kort átél. (Meg a kék)