avagy motorgenerál + EFI átépítés
by Cuccolós Zsóti
A Benz Youngtimerek gazdáinak „G” pontja valahol a műszercsoport bal oldalán, a kis olajos kannával jelölt műszer környékén keresendő. Ha ez a mutató üzemmeleg állapotban az 1baros lélektani határt felülről megközelíti, akkor tuti az izgalmi állapot… A tavalyi év őszén nekem is sikerült ilyen módon csúcsra jutnom, mert alapon kb. 0,6bar volt az olajnyomi. Mivel 3 éve volt a motor komplett felújítva (kivéve az olajpumpát), ezért betáraztam 1 új szivattyút,
és „lelkesen” nekiálltam hogy kicserélem, ami az M102-es motornál nem olyan sima ügy. Ugyanis nem a karterban helyezkedik el, hanem a vezérműfedél alatt és a főtengelyre van felfűzve.
Szivattyú kibányászása után a csipa rögtön kiugrott a szememből az állapotát meglátva…
Rövid töprengés után kiemeltem a motort, majd szétszerelés alatt megállapítottam hogy jól döntöttem, mert ami szétrágta a szivattyút annak sikerült a főtengely + hajtókar csapágyakat is megkajálni. Csupa öröm az élet, irány köszörűs, átmosás, új csapágyakkal összerak. Itt már pörög a motor.
Ha már kint volt a motor néhány régen eltervezett upgrade is megejtődött.
- turbósításkor maradt az eredeti kuplung, és néha bizony sikerült megcsúsztatni Ezt orvosolván megkapta a 6 hengeresek nagyobb átmérőjű tárcsáját és nyomólapját, a lendkerék, pedig ki lett esztergálva minta alapján.
- a szintezős hátsó lengéscsillapítók tömítéscserén estek át mivel a ZH-M olaj erősen fogyó tendenciát mutatott. A végső megoldást amúgy a szivattyú szimeringjének cseréje jelentette, mert ott eresztett…
- a sorukra váró felújított tartalék féltengelyek is végre bekerültek a helyükre
- a KE-jetronic befecskendező rendszerrel nem voltam működését tekintve kibékülve, túl összetett ahhoz, hogy a töltés miatt szükséges plusz anyagot könnyedén lehessen adni a motornak. A megoldást egy Motronic rendszerben láttam, ami már ott feküdt a garázsban beépítésre várva.
A befecskendező szelepek beültetése miatt a szívósort némi gépmunkának kellett alávetni, a főtengely tárcsa megkapta a jeladónak szükséges „ricnizést”, majd az elemek felépítése után jött az igazi cumi, kábelköteg gyártás.
Néhány álmatlan éjszaka után már röffent is a vas….
Kapott egy állítható üzemanyag nyomásszabályzót, egyenlőre a többi elem „gyári”. A donorból kibontott befecskendező rendszerhez lehetett illeszteni Reiserechnert is, így most ugyan nem gyári (nem tudom 4 hengereshez egyáltalán rendelhető volt-e), de van, és tök jó lehet mindenféle haszontalan adatokat kicsikarni belőle..
Nem fogok unatkozni a jövőben sem, már kezembe vannak a Malenykij kollégától kapott piros ruganyok, (ezúton is köszönöm!) amik egy első futómű felújítás keretében bekerülnek a cuccolós kombájnba
Utolsó kommentek