HTML

Mi ez?

A Mercedes-Benz Youngtimers Baráti Kör blogja.

Rólunk

Honlapunk - fórum, cikkek, linkek, további információk: www.mercedesyoungtimers.hu

Utolsó kommentek

  • Mr. Cool: @Ződ2000: Köszi az észrevételt, megoldottam! ;) (2018.09.12. 17:48) CLK update
  • Ződ2000: Lécci tegyél be egy oldaltorést a kínai poszt elejére (ide sem ártana), mert a főoldalt nehezen em... (2018.09.07. 20:17) CLK update
  • Ződ2000: Ez egy felettébb tartalmas poszt, szerintem mindannyiunknak sok újdonsággal szolgál. A Wey Frank... (2018.08.29. 14:04) Képes beszámoló az Auto Beijing 2018-ról.
  • dakodakodako: Köszi a tippet ! üdv ;-) (2018.08.12. 17:36) A CLK. M271-el.
  • Mr. Cool: @dakodakodako: Örülök, hogy sikerült az olajat kitakarítani, és azóta hibamentes! Én ezt az ACDelc... (2018.07.23. 15:53) A CLK. M271-el.
  • Utolsó 20

2011.01.17. 09:00 Benyás

A bürokrácia diszkrét bája

Mottó: Szopjak én is, ne csak más...

Tavaly nyár elején vettem egy motort. Elmentem megnézni, kifizettem, elhoztam, átírtam - nem nagy ügy, gondolhatnánk. Viszont ami az utolsó két momentum között történteket illeti, az nem volt egyszerű eset, legalábbis az én idegeim megsínylették az ügyet.
BDB_1
Kis történet sok felvonással, avagy naív ügyfél kalandjai a magyar államigazgatás zegzugos bugyraiban.

Már elsőre - halkan ugyan, de - kongott a vészharang, mert a forgalmiban nem stimmelt a motor típusa. Semmi gond, mivel az eredetvizsga szerint az alváz- és a motorszám nem volt piszkálva, gondoltam sima ügy lesz javíttatni a típus megnevezését az új forgalmiban. (Ekkor követtem el az első hibát.) A típuson kívül az előző tulajdonosnak - aki behozta a motort az országba - az sem bántotta a szemét, hogy a jóképességű okmányirodai munkatársnak a motor hengerűrtartalmát, és a gyártási évét sem sikerült eltalálnia, pedig az eredetiség vizsgálaton azok helyesen kerületek megállapításra. Az már gondot okozott a júzernek, hogy eddig ismeretlen típussal találkozott, rákattintott hát inkább valamire, ami már eleve fent volt a központi járműnyilvántartási rendszerben.
Végül is megértem - ha új típust akar felvinni, az probléma. Fel kell hívni a központot, egy rakás karaktert be kell pötyögni a billentyűzeten, le kell fénymásolni az okmányokat, el kell őket faxolni, meg kell várni, hogy engedi-e a központ rögzíteni a rendszerben a járművet. Tiszta macera, na. És különben is, mit gondol a kedves ügyfél, hogy azért a rongyos pár tízezer forintért, amit leró itt mindenféle illeték meg ügyintézési díj fejében, majd jóhogy nem még tótágast is áll valaki a hivatalban. Így fordulhatott elő, hogy az eredeti forgalmi szerint a megvásárolt motorom 85-ös gyártású, 1074 ccm-es, Honda FR900. A kereső szerint ez az:
BDB_2

Naszóval nagy lendülettel nekiláttam rendet vágni az adminisztratív hibából eredő baromságok erdejében én, a naív ügyfél. Megérdeklődöm az okmányirodában, hogy oldhatnánk meg ezt a problémát, hogy a motor valós adatai szerepelhessenek a forgalmiban. Ó, hát ahhoz el kell vinni szemlére vagy vizsgáztatni a közlekedési hatósághoz (NKH), aztán az ott kapott igazolással jönni, és máris javítják a forgalmiban lévő adatokat. Remek.

Első lelkesedéssel NKH Petzvál utcai központjába be, hogy akkor mi a helyzet. Hát vigyem a járművet szemlére a lakhelyem szerinti illetékes kirendeltségre, mondták ott. Újabb időpont egyeztetést követően Gödöllőre át a járművel, hadd szóljon. Szemlézés, hűházás (bakker, milyen állapotban van), újabb bökkenő. A típus és a lökettérfogat a járművön elhelyezett jelzésekből, gyári adattáblából egyértelműen kiderül, de az évjárat nem, így nem tudják minden adatra kiadni az új műszaki adatlapot. Ez gáz, mert az évjárat sarkalatos pontja a projektnek, mivel OT-ztatni szeretném majd a kicsikét (1981-es a gép).

Hát ha én ehhez ragaszkodom, akkor jelenjek meg a Mozaik utcai vizsgaállomáson, mert ott van az öreg motorokhoz is értő szaki, majd az jól megmondja, hogy kiadható-e az igazolás - így a jótanács. Klassz. Néhány nap és telefon után fogadnak a Mozaikban, juhéjj. Motor szemle itt is, a szakértő urak jót röhögnek az FR900-on. Mondják, hogy a katalógus és az általam begyűjtött anyag (eredeti katalógus, gyári kézikönyv) alapján valószínűleg igazam van az évjáratot illetően, ráadásul még a felnik DOT száma is 81-es. Viszont hatósági igazolást csak akkor adhatnak ki az évjáratról, ha szerzek egy gyártói igazolást, amelyben ezt leírják. Aha.

Irány a Honda Hungary, itt nem lehet probléma, multi cég ez, precíz nyilvántartással. Alvázszám alapján pikkpakk kiadják az igazolást, és mehetek vissza az NKH-ba. (Legnagyobb jóindulattal a második nagy tévedésem.) A szervezettségéről híres japán cégnek 3 hónapjába telt, mire kiadta az igazolást, amit kértem. Pfff.

Hondás papírral (ami egy külön történet) a kezemben újabb szemlén jelenünk meg az Öreglánnyal, ezúttal minden megvan, összeálltak a csillagok, a Nap is kisüt, és én se vicsorgatom már a fogaimat, kiadják a műszaki adatlapot a motor helyes adataival. Már csak az okmányirodába kell vinni a paksamétát, és minden a helyére kerül. (Súlyos tévedés No. 3)
Első körben elhajtottak, a jogszabályi feltételeknek nem megfelelő tartalmú adásvételi miatt. Oké, ezt én néztem be, örültem, hogy hozhattam a gépet, cimborával mentünk érte, nem akartam az ő idejét se húzni,az eladó meg már nyomtatott papírral várt. Szóval szereztem be újabb adásvételit, ez a kör a javamra írandó, majd okmányirodába vissza. Egészen addig minden rendben volt, míg nem jeleztem, hogy a motor adataiban változás van, és ezt fel kéne vezetni a nyilvántartó rendszerbe. Forgatja hölgy a műszaki adatlapot, mintha arabusul lenne, majd közli, hogy ez így nem jó, merthogy a jármű típusát a NKH-nál rossz rubrikába írták be, és ezt így nem tudja elfogadni. Hiába magyarázom neki, hogy vélhetően csak egy kis figyelmetlenség, mivel a hiányolt adat ott szerepel két sorral lejjebb - de nem, a perszóna hajthatatlan. Neki csak úgy jó a papír, ha az adat a D2 mezőbe van beírva, és nem a D4-be, punktum. Ha nem tetszik, marad a jármű megnevezése a fűnyíróé, vagy cseréltessem ki a műszaki adatlapot. (Itt már a gutaütés kerülgetett.)

Mély levegő, újabb egyeztetés majd megjelenés az NKH-nál. (csapó 5) Tessék már kijavítani az adatlapot, csókolom, mert így nem fogadják el. Az ember készséges, megcsinálja pár perc alatt a módosítást, de értetlenkedik, hiszen ők mindent oda írtak, ahová kellett. Mindegy, papírral visszavágtatok az okmányirodába (persze aznap már nem fogadnak), és nekiállunk a mutatványnak harmadszor is. Valahogy gond lehet a feng -shuival annál az asztalnál, mert a műszaki adatlapba megint belekötnek. Mondván, tartalmilag jó a papír, de a típust nem engedi így rögzíteni a központi rendszer. Én nem tágítok, tessék már megcsinálni harmadszorra, 5 alkalommal történő NKH-s megjelenés után - értem én, hogy az ügyfél ideje, pénze senkinek nem számít, de ez már a pofátlanság teteje, oldják meg, ahogy tudják.
Vad telefonálgatás, faxolgatás kezdődik, hogy a központból engedélyezze az Erika a rendszerbe a felvitelt. AZ Erika, értjük? Kis hazánkban ugyanis minden hasonló, macerás esettel Erikát keresik, akiből egy van. Arra ne is merjünk gondolni, hogy mi történne a járműnyilvántartó rendszerrel, ha Erika szabadságra, betegállományba vagy szülni menne, neadj' isten elütné a villamos. (Ezúton is hosszú életet, jó egészséget kívánunk Erikának a Galambszívet örököltem c. magyar nótával)
BDB_2
Legalább nem várattak, hanem engedtek utamra, hogy majd rám telefonálnak, ha megvan a válasz. Meg is lett, mintegy három óra múlva, bár nem erre számítottam. Szóval aszongya a hölgy a telefonba, hogy mégse nem jó a műszaki adatlapom így, átal kéne íratni. Én már itt nem tudtam, hogy sírjak vagy nevessek kínomban, csak csináltam, amit mondtak. Felhívták a jármű nyilvántartóból az NKH kirendeltséget, ahol az eredeti (és közben átírt) papírt kiállították, és módosíttatták velük újra. Olyanra, mint eredetileg volt - a D2-D4 probléma, ugye. No komment, az ember esze megáll.

Így történt, hogy hatodszor is megjelentem az NKH-nál, majd negyedszer az okmányirodában, és (el se hiszem) megkaptam az új forgalmit, végre a motorom valós adataival. Asszem erre bontok egy pezsgőt...

Tanulságok:
1. Az államigazgatás monnyon le! Mindenért pénzre levenni az embert, felelősséget nem vállalni, és az állampolgár (v.ö. ügyfél) idejével, pénzével játszani a XXI. században már kis hazánkban sem lehetne.
2. A jó a végén mindig elnyeri méltó jutalmát :-)
3. Gondolkodom, hogy csináltatok egy customot. Ezek után leszarom, milyen papír van/lesz rajta.

22 komment

Címkék: motor szubjektív off


A bejegyzés trackback címe:

https://mbybk.blog.hu/api/trackback/id/tr12583704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsomatograf 2011.01.17. 10:04:47

Asszem a D2-D4 eset második részéig én nem jutottam volna el könnyű testi sertés nélkül.
Rohadtul tele lett volna a tököm, az biztos.

Csumpi Hálidéj · http://www.ezerkecske.hu 2011.01.17. 11:40:55

Felháborító!
De gratula! Én már a felénél leugrottam volna valahonnan vagy lepuffantottam volna valakit.

Hanzi 2011.01.17. 12:31:24

Megelőzök mindenkit,és az idevágó passzust citálom:

"Ezért tart ott ez az ország ahol..."

És mindezt az adófizető állampolgár pénzéből,idejéből,energiájából...

Nagy tisztelet Lexnek,hogy végigcsinálta,anélkül hogy vér folyt volna a hivatalban.Nekem már a poszt felénél az "Összemlás" járt a fejemben.

De a végén miért firkáltad össze a kínkeservvel megkapott forgalmit? ;-)

skrewdriver 2011.01.17. 13:32:13

Ez az a sztori amit olvasva ökölbe szorul az ember lábujja is.
Irigyellek a türelmedért.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.01.17. 13:39:45

Ehh. Inkább nem írom ide, amit gondolok.
Inkább gratulálok az idegeidhez és a türelmedhez.
Valamint gratulálok a hivatal embereinek, mert nem tudják, hogy hányan és mit kívántak már nekik, és ök mindezek ellenére élnek, dolgoznak, és nem az édesanyjukkal szexuálnak.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2011.01.17. 14:02:14

Ilyen esetben fel kell bérelni valakit, aki elintézi az egészet pénzért. Valószínűleg kevesebbért, mint amibe így került. És az idegeskedést még nem is számoltam.

Lowtyo 2011.01.17. 14:04:24

küld be fábrynak a sztorit, lehet fizet érte.

Dagiszabi 2011.01.17. 15:00:51

Hűha...
Nekem is el kéne intéznem a MiamiWeiss papírjait, hogy ne 78-as 240D-ként szerepeljen. De akkor ezek szerint egy darabig még úgy marad.

RockyB. 2011.01.17. 15:03:05

Gratula!Én ezt nem tudtam volna végigcsinálni higgadtan....
:-)

Benyás 2011.01.17. 15:09:12

@Lowtyo:
Ha Fábrynak nem is, de erőst Tékozló Homár-díjas eset, az tuti :-)
Így utólag már röhögök rajta, de volt olyan pillanat, amikor komolyan gondolkodtam a hivatal üvegportáljának beb@szásán féltégla által...

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2011.01.17. 15:33:28

Papa, stratégiát kellett volna váltanod, hiszen csak egy "Egyszerű Hivatali Formaság"-ról volt szó!!!

www.youtube.com/watch?v=ed-GMwJp73s

"Fenét ív, negyedik!..."

Benyás 2011.01.17. 16:43:58

@Herr Tschik:
Pont ezen röhögtünk egyik cimborámmal pénteken, ugyanez a jelent ugrott be neki is :-D

Spakel 2011.01.17. 17:00:37

Ez nem is nagy ügy. Majd egyszer én is megzenésítem a kupé átírási procedúráját, ami egy másfél évig tartó rendőrségi nyomozásba torkollott.
Édesapám vásárolt még a rendszerváltozás után egy Latvia típusú orosz kisbuszt, azt az okmányirodában Latrinának akarták anyakönyvezni, amúgy közelebb is állt ez a név a valósághoz... :)

stower 2011.01.17. 18:08:00

Cool mondta meg a tutit. Nekünk is van erre emberünk. Állítom, ezt az egészet negyed óra alatt elintézte volna öt darab ezresért. Amúgy irigylem a türelmedet, anyukájukkal szórakozzanak.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2011.01.17. 18:58:07

@lacip: Persze, csak Benyás sokat lóg a totálkárosokkal, és eltanulta Csikóstól önmaga szopatását:) Mondjuk így legalább van mit írni, és jönnek a kommentek is!:)

Benyás 2011.01.17. 22:41:46

@Mr. Cool:
TC-st utoljára az OT Expón láttam élőben :-) Az "okmányirodás ember öt rugóért" megoldással két helyen is próbálkoztam, mindegyik visszaadta a paksamétát, hogy nem tudja így elintézni a dolgot.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2011.01.18. 08:55:18

@Benyás: Akkor vidéken kell intézni a dolgokat. Nekem motorcserét, rendszámpótlást, okosvizsgát, forgalomba visszahelyezést, üzembentartó bejegyzést intéztek egy lendülettel, a második kékre. Itt van olyan okmányiroda, ahol a színt úgy írják át, hogy megmondod, milyen szín legyen a forgalmiban:) Nem ám adatlap, meg ilyenek:)

Benyás 2011.01.18. 11:03:42

Hát ha belevágok a köv. projektbe, istenbiz' így lesz (mer' igény az lesz rá) :-D

Tomchy 2011.01.21. 15:53:59

Én hasonlót szívok most egy '83-as Suzuki GS 650-nel, az eladó elvesztette a törzskönyvet, ezért most mindenki áll széttárt karral, és várunk. Köröztetik... Egyszer majdcsak meglesz.

Hiába a hibátlan eredetiségvizsga, kell a régi törzskönyv, amit az átírás után elegáns ívben fognak a kukában elhelyezni. Másra nem kell. Csak várjon az ügyfél türelemmel!
Ocsmányiroda.

Taurusz 2011.01.21. 19:29:01

Okmányiroda... utoljára akkor akartam szívbajt kapni ott, mikor a gázt bejegyezték a forgalmiba. Bevittem az egy hónapja kiállított forgalmit (elírták a teljesítményt), a rakat papírt, és laza hatezer forintért lazán adott egy új forgalmit, amibe kézzel(!) beleírta, hogy kettős üzemű. Értem én hogy szabály, de akkor is a jó édes anyukat...

Szpinya 2011.01.21. 22:00:02

A poszt puszta végigolvasásától tépem a hajam az idegtől.
Ha ezt élőadásban kellet volna előadnom, a vége felé, bokáig ért volna a vér az okmányirodában, és szanaszét hányt torzók feküdtek volna a folyosókon.
Pedig kicsi vagyok , gyönge , és végtelenül jámbor.
Mélységes tiszteletem néked!

kipe · http://www.car-tarsak.blogspot.com/ 2011.04.01. 13:35:29

az Erika, az a számítógépes (nyilvántartós?) rendszerük neve :-)

Szabadságra, betegállományba vagy szülni menni nem hinném hogy menne, de reméljük a (kék)halál nem viszi el :-)