HTML

Mi ez?

A Mercedes-Benz Youngtimers Baráti Kör blogja.

Rólunk

Honlapunk - fórum, cikkek, linkek, további információk: www.mercedesyoungtimers.hu

Utolsó kommentek

  • 46Laca: Évente néhányszor ránézek a régi cikkekre nosztalgiából és meglepődve láttam a friss posztod. Úgy ... (2021.04.21. 18:53) A karácsonyi ajándékom
  • Mr. Cool: @46Laca: Szia Laci, ezer éve! Nem volt motoros az eredeti ülés, ezért így oldottam meg a mozgatás ... (2021.04.19. 19:31) A karácsonyi ajándékom
  • 46Laca: Gratulálok, Berti, elképesztően jól néz ki, ezerszer jobb ez a szürke plüss, mint egy fekete bőr. ... (2021.04.18. 11:40) A karácsonyi ajándékom
  • Mr. Cool: Na, ebből sem lett semmi. (2020.12.14. 16:09) Jön... jön.... Grand reopening 2020
  • riclac: Sziasztok. äää ne vacakoljatok az ortoped ülessel. Nekem van egy elado komplett problema mentes au... (2020.06.25. 05:14) Ortopédülést, na neee...
  • Utolsó 20

2009.03.13. 10:21 malenykij polgar

Coupé

Praktikus szemmel nézve ez egy haszontalan karosszériaváltozat. Most pedig igyekszem megígérni, hogy a post további részében figyelmen kívül hagyom a racionalitást. 

Maga a coupé szó franciául azt jelenti, hogy levágott. Olyan négykerekü lóhajtású járgányoknál használták, amelyeknél a zárt kabinban volt az utas helye, a kocsis pedig kint ült a szabadban, a levágott tetejü helyen. Eleinte a gépkocsiknál is olyan kiviteleknél használták, ahol a sofőr feje fölött nem volt tető, az utasoknak bezzeg jutott. Pl. az alant látható Bugatti Royale Coupé "Napoleon". Jó, nem egy tömegautó, de egy korabeli coupé.

 

Ugorjunk.

Az ötvenes évektől kezdve már exkluzív, kétajtós limuzinokra, vagy sportkocsikra biggyesztették a coupé jelzőt, ezek általában szép lapos hátsóval gyönyörködtették a szemet. Gyakran volt hátsó üléssor is, de ezek inkább szimbolikus értékkel bírtak.

A kilencvenes években a coupé kifejezést is utolérte az infláció, minden szart coupénak neveztek, aminek két ajtaja volt. Az egyik legdurvább példa a Renault Avantime volt, és bár tiszteletben tartom, hogy egyedi dobás volt a Renaulttól, de a Van-Coupénak titulált jármű marketingesei elmehetnek a 3,14csába.

 

Egy ortodox kupés (pláne ha Mercedes-rajongó) a következőképp definiálja a coupét. Két ajtó, harmonikus, hosszú tetővonal, ami vagy egy lapos hátsó szélvédöben folytatódik, vagy sok gyártónál egész a hátsó lámpákig tart. NINCS B-oszlop, ablakkeret sincs, és a meggy a torta habján a leereszthető hátsó ablak. Voilà:

 

Anyám ne hagyj el, de gyönyörü ez a W111 coupé...

A fairness jegyében megemlítem néhány más gyártó coupéját is, ami megdobogtatja a szívem.

Elsőre a BMW E24-es (gy.k. 635 CSI) sorozatát említem, mert sokáig előkelő helyen parkolt az álomgarázsomban. Hogy ki tervezte? Egy bizonyos Paul Bracq, áldassék a neve, akinek a rajzasztaláról olyan ikonok kerültek a köztudatba, mint a Mercedes W100 (a Hatszázas), a W113 (Pagoda), a W108/109, az állólányka, meg a BMW Turbo prototípus, azannyát.

Szép darab, na: 

Evezzünk egy kicsit át a nagy vizen. Az amerikaiak nagy rajongói voltak a kétajtós autóknak, és olyan coupékat gyártottak pl. a hetvenes években, amitől az átlag magyar autótulajdonos csak hörög. Kedvencem a Lincoln Continental Mark V, ami a maga nemében már obszcén. A méreteiről annyit, hogy az álomgarázsomat úgy kell majd megépítenem, hogy ez az autó is beleférjen. A motor? 6.6 vagy 7.5 literes V8, hehe.

Kanyar vissza Európába, hiszen a hitelválság végéig itt ülhetnék és sorolhatnám a szép coupékat, de azért jöjjön még egy talján barátainktól. Bajban vagyok, mert Pininfarina, Bertone, Vignale és társaik olyan mennyiségben ontották a hatvanas-hetvenes-nyolcvanas években a szép coupékat, hogy méltán nevezhetjük őket a műfaj császárainak. Nesze, Fiat 130 coupé:

Alfa Vignale 2000 Coupé:

 

Lancia Fulvia Rallye 1.3S:

Hagyjuk, úgysem győzném idelinkelni a legszebbeket. Kérem a kedves olvasókat, hogy szíveskedjenek megnevezni 1990-ig a legszebb coupékat, kiválasztom a három legszebbet és már tolhatják is az utcámba.

Engem talán még a matchbox-tologatós korszakban fogtak meg a kétajtósok és azóta sem eresztenek. A csillagfertőzés óta sem csökkent a vonzalom, legfeljebb rájöttem arra, hogy a Mercedes ideális coupékat gyárt: nemcsak szépek, hanem biztonságosak és értékállóak is. Sőt, még praktikusak is: a 24-es coupém csomagtarója hatalmas, hátul is kényelmesen lehet ülni és a gyerekülést is bele lehet tenni, még az öv is elég hosszú. Arról már ne is beszéljünk, hogy Stuttgart milyen nyálcsorgatóan szép coupékkal ajándékozta meg az autósokat.

 

Lowtyó teljesen jogos észrevétele miatt frissítem a posztot: vannak azután azok a coupék is, amelyek tetővonala megállás nélkül, de annál szebben süllyed a farig. Itt már elég képlékeny az átmenet a coupé és a sportcoupé vagy vegytiszta sportkocsi között, úgyhogy mielőtt belezavarodnék, nézzünk rá inkább valami perverz példát, Iso Grifo:

Figyelem, egy rövid képorgia után a hajrá következik utána pedig vége a posztnak!

W128 (Ponton Coupé):  

W188 300S (Adenauer Coupé): 

 

W114:

W123 amerikai kivitelben:  

A végén pedig jöhet két valóban gyönyörü darab, mindkettőt az aranykezű Bruno Sacconak köszönhetjük. A W126 sorozat coupéja egyszerüen verhetetlen, egy valódi mestermunka. Szép, szebb, gyönyörű, tökéletes coupé. A C215, Sacco utolsó műve pedig bemutatja, hogy hogyan kell a modern korban coupét rajzolni. Figyeljétek csak a tetővonalat, a hátsó szélvédő vonalát és hogy mindezekkel hogy harmonizál a C-oszlop. Perfekt, nincs mese.  

És hogy mi ebben az egészben a jó? Hát a coupé-feeling: beülök, a gurtbringer adja az övet, leeresztem a négy ablakot, kinyitom a tetöt és van egy majdnem-cabrióm, de mégis van tető a fejem felett, ha pedig kiszállok, a szemem nem tud betelni vele.

Igazából leeresztett ablakokkal a legszebb, így adja vissza a legjobban a coupé fogalmat: a sportosság és az elegancia verhetetlen ötvözetét.

15 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://mbybk.blog.hu/api/trackback/id/tr25999626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2009.03.13. 12:26:39

Lincoln? Az egy kerekes vízágy!
A Cadillac jobb autó mint a Lincoln!
-Több benne a lóerő
-Kezesebb
-Jobban elfér benne a lábam
-Több benne a lóerő :D
(from Donnie Brasco)

Lowtyo 2009.03.13. 12:43:12

"Két ajtó, harmonikus, hosszú, lapos tetővonal, NINCS B-oszlop, ablakkeret sincs, és a meggy a torta habján a leereszthető hátsó ablak."
ez pont ráillik az avantimera :)
szerintem nem lehet ilyen egyszerűen meghatározni, mert ez a belinkelt autók felére nem lehet 100%-an ráhúzni, még a mercikre sem. (pl.: ponton, adenauer)
nekem például a kupé szóra egy olyan autó képe jelenik meg a szemem előtt, ami kétajtós, szép hosszan elnyújtott c-oszlopa van, a tetővonal meg valahol az autó segge környékén ér véget. (pl.: ford capri, dodge charger...ilyesmi)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.03.13. 12:55:51

Igazad van, hülyén fogalmaztam, a c215-nél jobban érthetö. Beülök a coupémba, hazamegyek és javítom. A képeket is.

Lowtyo 2009.03.13. 13:07:07

@malenykij polgar: nem, nem hülyén fogalmaztál, csupán szerintem már teljesen beazonosíthatatlan, milyen is valójában "a coupe". írtad az elején, hogy eredetileg miféle karosszéria kivitelre használták, nyilván ilyet ma már senki sem gyárt. nekem a 114-123-124-126 coupek inkább tartoznak a two-door sedan kategóriába, noha benzék kupénak híjják. ettől függetlenül gyönyörűek mind, csak nekem nem ilyen egy kupé.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.03.13. 15:16:56

@Lowtyo: Hegesztettem a porszton. Iso Grifo jó lesz? Abszolút tucatkupé :))))

Lowtyo 2009.03.13. 15:31:10

@malenykij polgar: hehe
az iso grifoval nagyon betaláltál
perverz módon szép autó.
de tényleg ne baszogatásból mondtam ezt a kupé dolgot.
feleségem nagy kupé-fan.
ha mutatok neki egy szép autót és nem kupé, csak annyit mond rá, túl sok ajtaja van. akartam venni egy 126-ot, azért sem lelkesedett, aztán meglátta dagiszabi kupéját, na az már tetszett neki, pedig van segge.
mit mondjak, nekem is.

Hanzi 2009.03.13. 16:41:20

Bakker,Peti,többször volt magömlésem,mint a swingerklubban...

Bár szerintem az ISO inkább Grand Tourismo,de mindegy,csudaszépek!

Itt van az én javallatom:

1:www.classics.com/images02/pv02-01.jpg

2:www.velocityjournal.com/images/full/2001/s01081205/mv19xx3702.jpg

3:www.desktopcar.net/wallpaper/20656-2/Bentley_S1_Continental.jpg

Nem feltétlenül sorrend.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2009.03.13. 16:46:17

@Hanzi:
A második egy Monteverdi?
Jöhet!

Az elsö link nem megy.
A harmadik egy S1, ha nem tévedek, azt csak napos hétvégéken használnám.

Dagiszabi 2009.03.13. 19:32:30

@Hanzi:
Tulajdonképpen a C126 is Granturismo.
Bár szerintem ez a kifejezés inkább a felhasználás jellegére utal nem is annyira a formájára, aztán meg tudja a rosseb.
Mindenesetre nem egy sportautó, hanem gyors kupéforma utazóautó.

Hanzi 2009.03.14. 19:39:14

Bocs az első eltört képért,az egy Facel Vega volt a Zejfeltorony előtt...
Bizony Peti,az egy Monteverdi,és most hogy ennyire szép autókat láttunk,azért még megfejelem egy kettővel,hogy ti is örüljetek:
Fiat V8:
www.cartype.com/pics/3771/full/fiat_bv_8v_1_52-54.jpg

BMW 507 Coupé:
www.cartype.com/pics/3771/full/fiat_bv_8v_1_52-54.jpg

3.0 CSL:
graphics8.nytimes.com/images/2007/09/28/automobiles/600-BMW-3.0.jpg

Ferrari 250 SWB:
www.tc-models.nl/wp-content/uploads/2009/01/ferrari-250-gt-swb-competizione-14.jpg

És még lehetne folytatni,hisz a kupé a legszebb autóforma...

Tommoka 2009.03.24. 14:40:48

Hmm...azt a CL t csomagolhaSSSa Mr. Sacco,feketében vaj béllel és 3 betűvel a seggén.
Addig iszom egy kávét a váróban ;)

Luighi 2010.01.13. 13:06:50

A Bugatti ROYALE mindent visz!
Azt hittem sor 16 van benne akkora "arca" van. Rulez!

Amellett a többi zömmel csak kramanc! 'Szerencsére' nincs a szomszédomban belőle!

Honda Prelude 2.gen csak mert örök szerelem (és sosem szerelem! ls a szerelő se ;-D)

Az übercoupe talán az ős 911!
Kicsi, könnyű, formás, nem agyonbonyolított, stb
A Merga nekem (bár azért az is bejön) túl kiszámítható (hol ér véget a megkezdett vonal). Legfeljebb egy cápaorrú!

Az igazi vágyálom: Lambo Countach vagy Miura ;-D
Bár akkor meg ha lehetne/lenne meg tán nem is imádnám... ???

Dagiszabi 2010.01.14. 12:19:04

@Lowtyo: Nincs is nagy segge az Erásnak, miért mondod?
A tiedet nem szoktam nézni. :))

Spakel 2011.01.25. 08:16:00

@Dagiszabi:
Csak azt mondta, van segge, nem azt, hogy nagy. Lehet van benne valami, mert nekem is tetszik a C126, és farom is van, közvetlenül a lábaim kiindulópontjában.
Jó cikk, A Lincoln tudtommal 7,8-as vagy vmi ilyesmi, akkoriban csak a Caddy épített nagyobbat, 8,2 literrel és lélegzet elállító 160 lóval. Nyomorultak...
süti beállítások módosítása