HTML

Mi ez?

A Mercedes-Benz Youngtimers Baráti Kör blogja.

Rólunk

Honlapunk - fórum, cikkek, linkek, további információk: www.mercedesyoungtimers.hu

Utolsó kommentek

  • 46Laca: Évente néhányszor ránézek a régi cikkekre nosztalgiából és meglepődve láttam a friss posztod. Úgy ... (2021.04.21. 18:53) A karácsonyi ajándékom
  • Mr. Cool: @46Laca: Szia Laci, ezer éve! Nem volt motoros az eredeti ülés, ezért így oldottam meg a mozgatás ... (2021.04.19. 19:31) A karácsonyi ajándékom
  • 46Laca: Gratulálok, Berti, elképesztően jól néz ki, ezerszer jobb ez a szürke plüss, mint egy fekete bőr. ... (2021.04.18. 11:40) A karácsonyi ajándékom
  • Mr. Cool: Na, ebből sem lett semmi. (2020.12.14. 16:09) Jön... jön.... Grand reopening 2020
  • riclac: Sziasztok. äää ne vacakoljatok az ortoped ülessel. Nekem van egy elado komplett problema mentes au... (2020.06.25. 05:14) Ortopédülést, na neee...
  • Utolsó 20

2011.12.02. 12:38 malenykij polgar

Regadó, Mercedes-magánimport, bürökrácia, monarchia

Magyarországon szeretünk mindent és mindenkit szidni, aki akadályt görget az autóbuzik kielégülése elé. Állam, hivatal, adó, biztosító, rendör, stb., mindenkinek az annya picháját, mert micsoda igazságtalanságok vannak, és sehol sem szívatják és nyúzzák úgy az autóst, mint Hunniában.

Ez a poszt arról szól majd, hogy hogy is van ez Ausztriában, a Monarchia másik oldalán. Nem Ausztriából, hanem Ausztriába. Vagyis szerzünk egy fájn vasat Németországban és importáljuk Ausztriába. Egyszerü? Olvasd el és döntsd el.
A legnehezebb részét már letudtam. A Falcont 2008-ban az ebayen löttem, a birodalmi fövárosból kellett elhozni. Mivel a szüleim Bajorországban (nem keverjük Németországgal!) laknak, kézenfekvö volt, hogy német rendszám marad rajta, nagylelkü édesapám a nevére vette, nagyszívü kisfia meg perkálja a költségeket, úgymint vételár, biztosítás, adó, vizsga.
Ez mind szép és jó, kétévente elzarándokol az ember Landshutba vizsgáztatni, utalja a biztosítást apucinak, örülünk Vincent. Hogy mégis miert merült fel az import?
Mert ha az ember Bécsben (Ausztriában) él, egy hónapnál tovább nem járhat külföldi autóval. Adócsalás, ilyen egyszerü a dolog. Honnan számolják az egy hónapot? Hát onnan, hogy elöször elkapnak a volán mögött, vagy van egy jóindulatú szomszédod, aki szerint az autó életvitelszerüen tartózkodik Ausztriában, bevásárolni járnak vele, stb., stb.
Hogy engem elkaptak-e már? Nem. A Falconnal három év alatt egyszer igazoltattak, kb. 20 másodpercig tartott a közúti ellenörzés, nem érdekelte öket a sztori.
Néha rájön itt állambácsira a kórság, és akkor kampányszerüen ellenörzik a külföldi rendszámmal járó osztrákokat, jelenleg Tirolban konganak a harangok, de Salzburg tartomány is tud erröl mesélni, föleg vállalkozókra, cégekre utaznak, akik az olcsóbb német autókra és jóval alacsonyabb biztosítási díjakra csorgatják a nyálukat. Hogy miért is fáj ez osztrák államnak? Azért, mert a forgalmi adón túl itt is van regadó, csak itt máshogy hívják. Ezt üzenem mindazoknak, akik Luxemburgig szaladnának, hogy milyen EU-ellenes a magyar regadó. Majd mindjárt meglátjuk, hogy az osztrák pénzügyminisztérium milyen szinten tojik az Európai Únió Bíróságára. Ausztria kreatív volt és a helyi regadó a NoVA nevet kapta a keresztségben. Ejtsd: Normverbrauchsabgabe. Értsd: normafogyasztás szerinti sáp.
A mi érdeklödési körünkbe kerülö autóknál mindenképp meg kell fizetni, legyen az új vagy használt. Kifizetjük a szalonban az új autóra, ha meg magánúton importálunk új vagy használt autót, akkor befizetjük az adóhivatalnak. (Oldtimerre nem kell.)
A kiszámítása? Pofonegyszerü kérem, mint minden adó vagy illeték számítása, tessék kapaszkodni:
Az egész számítás alapja az autó értéke, lásd adásvételi szerzödés, Eurotax-katalógus  és társai, VALAMINT az autó átlagos fogyasztása az MVEG-ciklus szerint.
Benzines autónál: (fogyasztás -3) x 2 = NoVA (Ne rezeljük be, ha 25 litert fogyaszt a gép, mert az adó maximális mértéke 16%. Három literes fogyasztás alatt nulla százalék az adó, muhahaha. Dízelnél, gázüzemünél más a képlet.
Ezután jön a fincsi rész: bónusz-málusz a CO2 kibocsájtásért. 120 g/km alatti értéknél 300 euróval csökken a NoVA.
160 g/km fölötti értéknél grammonként 25 euróval növekszik a NoVA. 180 g/km fölötti értéknél további 25 euróval növekszik a CO2 málusz, 220 gramm felett már grammonként 75 euró. Tehát a Falcon 293 g-os fingja horribilis összegbe kerülne.
Kérdés, hogy az 1987-es gyártású autónak van-e hivatalos MVEG ciklus szerinti fogyasztási értéke, meg dokumentált CO2 kibocsájtása. Ha nincs, arra is van képlet: teljesítmény (kW) osztva tízzel, hozzáadunk hármat, meg is van az átlagfogyasztás. Konkrétan: a Falcon 132 kilowattjának a tizede 13,2, ehhez hozzáadunk hármat, az tizenhat, be is baxna. Magyarul 300 g/km körüli kibocsájtás jön ki, ez a fent említett málusz-számítás (de inkább egy netes számítóoldal) szerint valami 10.000 (ejtsd: tízezer) euró körüli NoVA és CO2-málusz összeget eredményez. Igen, jól olvastad. Állítólag az autó kora miatt évenként egynyolcadot le lehet vonni, de minimum egy nyolcadot be köll fizetni, nincs mese. Asszem bemegyek az adóhivatalba megkérdezni, mert ennek a fele sem tréfa.
Az Európai Unió Bírósága 2009-ben hozott egy ítéletet, miszerint a 2008. elött forgalomba helyezett autókra nem érvényes a bónusz-málusz rendszer, egy darabig jó is volt, de persze ez az osztrák pénzügyminisztériumot csak annyira hatotta meg, hogy 2009. decemberétöl csak azért is kiveti a 2008. elötti autókra is.  Csak úgy. Ja, és idén márciustól az adóhivatal a NoVA és a CO2 málusz együttes összegére kiveti a 20%-os áfát is. Eszükbe jutott, na.  
Legkésöbb itt feláll az ember hátán a ször, de a NoVA kiszámítás csak egy lépés az importdzsungelben.
Mert hogyan is zajlik az import:
1.     Megkapjuk a papírokat az eladótól:
-          Számla, adásvételi szerzödés
-          Forgalmi, törzskönyv illetve COC-papír (konformitási tanúsítvány, ami 1996-tól EU-szerte kötelezö és érvényes)
-          Ideiglenes rendszám. 
2.     Hazahozatal
-          A német ideiglenes rendszám lejáratig érvényes Ausztriában. Persze egy ideiglenes biztosítást is kötni kell.  
  
3.     A gépjármü engedélyeztetése
Ha van az autónak COC-papírja, vagy ezzel egyenértékü bejegyzése a külföldi törzskönyvben, akkor a dolgozó ír a generálimportörnek egy kérvényt, hogy az ún. engedélyztetési adatbázisba bekerüljön a vas. Ha nincs ilyen papírja az autónak, akkor személyesen meg kell jelenni a generálimportörnél, autót bemutatni, fénykép, mérlegelés, papírok, stb., egyszóval egyedi elbírálás, valahogy ki kell állítani a belföldi törzskönyvet, na. Maradjunk az elsö verziónál, mert az csak 180 euró a Mercedesnél, ismét csak muhaha.
 
4.     Adóhivatal
NoVA-nyomtatvány, befizetjük a NoVA-t CO2-máluszt, kapunk róla egy papírt, hurrá.
 
5.     Forgalombahelyezés (átírás)
-          Formanyomtatvány
-          A biztosító igazolása, hogy van rá KGFB. A biztosítás aljasul drága, cserében egy rendszámmal három autó használható, a legdrágább után fizetünk.
-          Törzskönyv, vagy igazolás az egyedi engedélyeztetésröl
-          Számla, adásvételi, ajándékozási sajtpapír
-          Az adóhivatal igazolása, hogy leperkáltuk a NoVA-t. Ha ajándékba kaptuk, akkor az ajándékozási adó befizetéséröl való igazolás is kell. (Azt hiszem 15.000 euró alatt nem kell ajándékadót fizetni.)
-          Maga az átírás száznyolcvan euró körül van, rendszámmal, függetlenül az autó értékétöl, köbcentitöl, teljesítménytöl, színétöl és szagától.
Na, most már van rajta rendszám.
Megjegyzem, hogy ez az EU-import története és még a nyelv is ugyanaz. Az EU-n kívülröl hozott autók esete egy pöppet bonyolultabb.
A Falcon esete mégsem egyszerü. 1987-es gyártású és nyilván ajándékba kapom édesapámtól, úgyhogy még egy német jegyzö is kinyitja a kasszáját, mert hiteles ajándékozási igazolás kell.
Hogy fogják megállapítani a NoVA-t? Eurotax szerint be lehet löni egy 87-es szar értékét? Nem, nem lehet. Piaci értéket kell meghatározni, a helyi autóklub szerint úgy, hogy kinyomtat az ember a netröl néhány hasonló hirdetést. Ez csak kicsit muhaha.
Végigjárjam ezt az egészet, vagy várjak még öt évet, amíg oldtimer és ezzel NoVA-mentes lesz?
Dilemma, nem is kicsi.

14 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://mbybk.blog.hu/api/trackback/id/tr603431554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2011.12.02. 13:12:36

Húbazzeg. Várjál öt évet Fater.

A Bajorországon jót derültem. Az se mindegy, hogy Ober- vagy Südbayern :)

(Ahogy Aranyosi mondta:
-Maguk magyarok?
- Mit magyarok? Miskolciak!)

Kisbohóc 2011.12.02. 13:36:38

Én meg parázok a regadó miatt, hogy mennyi lesz a W202-re...

Tipikusan az a helyzet, hogy "Nem az a baj, hogy nyakig ülünk a szarban, hanem hogy lötyögtetik..."

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.12.02. 13:43:30

@Herr Tschik: Idöközben utánanéztem. A CO2-malusnál az autó kora miatt elég a minimumot fizetni, vagyis: 160-tól 180 g-ig grammonként 25 euró. Az öccáz. 180-tól 220-ig grammonként 50 euró, az plusz kétezer euró. 220 g fölött grammonként 75 euró, az további hatezer euró, ha 300 g-os emisszióból indulunk ki. Mindösszesen tehát 8500 euró lenne a CO2-malus összege. Mivel vén csataló, ennek csak az egynyolcadát kell számolni, ami 1062,50 euró. Csak a CO2-malus! A NoVA legyen 300 pénz. Az 1362,50. A kis getszik erre ráteszik az áfájukat is, tehát 1635 euró. Köszönjük, Emese.

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2011.12.02. 20:57:02

@malenykij polgar:
Szóval cirka félmiska HUF?
Hogyé' mérik a kötelezőt, adót?

Azért Mo-n sem kisebb a sarc nominál értékben. Reálban viszont jóval több...

Közös ismerősünk valami hatszázat pengetett ki a 300E négymatyira.

Ádán 2011.12.02. 21:15:26

@malenykij polgar: Nem igaz az egész. Továbbra is Bécs a legélhetőbb város a világon. :-) Budapest csak a 73.

www.origo.hu/utazas/20111129-mercer-tovabbra-is-becs-a-legelhetobb-varos-a-vilagon.html

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.12.03. 00:44:06

@Ádán: Nem panasz, inkább helyzetleírás. Meg példa arra, hogy méghogy nincs máshol regadó.

Hurri Kán 2011.12.03. 09:10:21

@malenykij polgar:
Első hallásra soknak tűnik, de ha jól tudom, Osztrákiában 1500 Eur körül van egy havi átlagfizetés... Szóval ez a regadó -reálértéken- kb. annyi, mint ha nálunk mondjuk 150.000 forint lenne egy hasonló vasra. Persze nyilván ha ki kell fizetni, akkor sok az az 1600 Eur. :)

Jaro 2011.12.06. 20:52:07

ne is mond, ugy szerettem, első autó szerelem volt.

Herr Tschik · http://mbybk.blog.hu/ 2011.12.06. 22:01:34

@Jaro: Kár érte kiváló ügynök volt...mi történt?

Jaro 2011.12.06. 22:15:06

@Herr Tschik: Megszünt a kapcsolat a kerék és út között.. Nem lassan mentem, hogy elérjem a zöldet. Lámpa után a kereszteződésen átmentem mikor az út az egyenletlensége miatt feldobta az autót, pont egy enyhe kanyar előtt a kereszteződés után. Igy kicsusztam az útról és egy metroaluljáróba a seggével csapódtam bele. Pörögtem, csúsztam, szikráztam utána, de egy korcom sem lett. Pont arra járt egy trailer is :D

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2011.12.22. 11:10:42

Ha nem vársz 5 évet, Wechselkennzeichen-t teszel rá? A kupéval közösködhetne, nem? Gondolom nem gyakran fordul elő, hogy te mész az egyikkel, az asszony a másikkal.

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2011.12.22. 11:12:43

@Mr. Cool: Igen, 5 év múlva NoVA-t sem kell fizetni rá, mert akkor már ócska tragacs lesz. Akkor már be lehet hozni ócsóért, csak addig kellene bünti nélkül megúszni.
süti beállítások módosítása