Követtétek az új E-Klasse premierjét? Láttátok a sajtófotókat? (Aki nem, itt mazsolázhat.) Én egyet emelnék ki:
Nem nagy vaszisztdasz kitalálni, hol áll a két youngtimer modell a Mercedes történelmi időszalagján: határvonalon a ma és a tegnap autója között. A W123 már befutott; ott van a Klasszikusok csapatában a nagy elődök mellett. A W124 még bebocsájtásra vár. Vajon sikerül neki? El fogja érni valaha ezt a kiváltságos státuszt?
El bizony. Mindene megvan hozzá.
Idén 25 éve, 1984-ben mutatták be. Bár bemutatásakor nem aratott osztatlan sikert (a modern formatervezés, a ’műanyag-világ’ túl idegen volt még akkor a 123-asok békés formái, krómozott elemei után) a későbbiekben bizonyított.
Négy fő karosszériaváltozatban:
- limuzin (W124)
- kombi (S124)
- kupé (C124)
- kabrió (A124)
mintegy 2,3 millió példány készült belőlük 1997-ig. Ez azért nem olyan kevés… :) még ma is jónéhány fut belőlük szerte a világon, talán nincs olyan motorizált ország a Földön, ahol ne ismernék jól ezt a típust. A hosszú idő alatt bizonyított: az utolsó Igazi Mercedesként emlegetik, minősége, kényelme, megbízhatósága miatt. Elfogadott lett a formája is: klasszikus vonalvezetés, univerzális dizájn: a szürke hivatalnoktól az aktív családapán keresztül a fényűző életet élő sztársportolóig mindenki találhatott kedvére való (és pénztárcájához illő) modellt.
Habár számuk mára némileg megkopott, még ma is az utcakép részét képezik, bár a kép eléggé vegyes.
Nézzük, hogy például itt, Németországban mi a helyzet:
1. Schrottkarren – Bontószökevények
Leharcolt, rozsdás, optikailag és technikailag is ápolatlan példányok. Értékük egy átlagos versenybringáéval vetekszik, mennek, amíg tudnak, minimális karbantartással. Megváltás lesz nekik a bontó!
2. Helden der Arbeit – A munka hősei
Több százezer km megtétele után kissé megviselt, mégis ápolt és üzembiztos modellek, melyek magukon hordják az elmúlt évek patináját. Hasonló karbantartás mellett még hosszú évekig szolgálnak a hétköznapi robot során. Féltett kincs már sosem lesz belőlük, de új karrier várhat rájuk mondjuk Afrikában!
3. Liebhaberautos – Kedvencek
50-200 ezret futott, kizárólag priváthasználatú, általában kevés extulajdonossal (1-2) rendelkező járgányok. Állapotuk kitűnő: technika és optika rendszeresen karbantartva, javarészt ledokumentált múlttal rendelkeznek. Persze garázsból gördülnek ki és hétvégente mindig lemossák őket…ezekből még lesz valami!
4. Sammlerstücke – Gyűjtői példányok
Extrém alacsony futásteljesítménnyel rendelkező modellek, motorizáltságuk és felszereltségük változatos (egyáltalán nem biztos, hogy jól felszereltek, de az alapszabály akkor is érvényes: minél inkább a modellpaletta krémje, annál értékesebb) közös jellemzőjük az újautó-állapot. Elhasználódásnak, időjárási viszontagságoknak, stb. nyoma sincs. Normál közlekedésben már régóta nem vesznek részt, tulajdonosaik csak kitüntetett alkalmanként veszik elő őket és már régóta tudják amiről ez a post szól: tudatosan tartogatják őket a Klasszikus Státuszra.
+1. Sondermodelle – Különleges modellek
Különleges motorizáltságú, felszereltségű, színkombinációjú modellek. Elhasználtságtól függetlenül meg kell őket menteni!!! Nem hagyhatjuk őket kárba veszni, túl ritkák ahhoz!!!
Kitűnő példa erre Benyás barátunk AMG kupéja: az akkori csúcskupé, a 300CE-24 tuningváltozata, a kor jellemző über-autója, majd’ húsz évvel ezelőttről. Egy technikai műremek, ami nem vész kárba, hanem újjáépül. Igen!!!
Nézd csak meg még egyszer a fenti képet! Ugye milyen szépen ’öregszik’ a 124-es? Lehet, hogy ideje lenne betárazni egyet és tovább ’érlelni’? Bezonyám!!! Választék még van bőven, mind az öt felsorolt kategóriából. Az 1-esen kívül mindenki választhat kedvére, legyen az egy Munka Hőse, vagy egy Kedvenc. Na, azt nem mondom, hogy Magyarországon is olyan a választék, mint itt Németországban, de nem reménytelen a dolog, viszont ha valaki igazán komolyan gondolja, meg se álljon idáig! Hosszútávon jobban jár. A regadó meg monnyon le… :(
Ha szerencséje van, akár egy ilyen kapása is lehet, mint az egyik német márkatársnak a napokban: egy hathengeres 300TE 1992-ből: KATT!
Igen, jól látjátok, szép és ápolt, úgy néz ki mint egy pár éves autó. Fűtött, még valódi bőrből varrott ülésekkel, klímával, állófűtéssel, automata váltóval, und, und, und…hogy mi az a műszeregység az óracsoport jobb oldalán? Az kérlek, egy Reiserechner, a 80-as évek fedélzeti komputere.
Hogy mindezt mennyiért? Hihetetlen, de igaz, mindössze 2999 eur-t kértek érte, ’villámáron’ le is csapta emberünk. Mit mondasz? Miért nem én csaptam le? (ne is mondd….ááááá) Meg hogy ennyiért nem adnak egy fél Asztra kombit sem, fapadosan, nejlon ülésekkel és az extrák jó része még csak felárért sem kapható hozzá? Ugye. És majd meglátod, a végén a 124-es még tovább is bírja. De az Asztra keveset eszik, ez meg sokat fogyaszt. Na jó, elég lesz, matek órát majd legközelebb tartok!!!
U.i.
Olvassátok vissza Malenykij Polgár postját a kombájnjáról...szerencsés ember!
U P D A T E
Egy informatív link a témához: Klikk!
Utolsó kommentek